HAASTE- BLOGIPERIAATTEESI

22. lokakuuta 2013


Haluan aloittaa haasteen, jossa kerromme omia periaatteitamme bloggareina. Mikä on sinulle tärkeää? Mitkä asiat saavat sinut harmistumaan blogimaailmassa? Miten suhtaudut kuvien oikeuksiin? Miten hoidat yhteistyöpostaukset? Kerro asioista vapaamuotoisesti ja omalla tyylilläsi. Itse haluan tällä tavoin kertoa omat periaatteeni ja ajatukseni julkisesti, jotta lukijani saavat rehellisesti tietää mitä mieltä olen asioista. Minä aloitan!

Perusjutut:

Kirjoitan blogia, koska se sopii minulle. Blogini on sisustuspainotteinen lifestyleblogi. Kirjoitan eniten sisustukseen, tee-se-itse ja kierrätykseen liittyvistä jutuista. Tykkään kuitenkin välillä kertoa muutakin. Jaan mielelläni myös musiikkia, josta pidän. Olen myös videoblogannut. Blogini sisältää myös monilapsisen perheen arkea ja  äidin pohdintoja. Pidän kuitenkin lapseni hiukan taka-alalla monistakin eri syistä. En tuomitse heitä, jotka kertovat paljon ja avoimesti lapsistaan. Jokaisella on se oma paras tapansa ja tyylinsä. 

Teksti ja ulkoasu:

Yritän pitää blogitekstini lyhyinä ja ytimekkäinä. Kun luen muiden blogeja, katson useinmiten vain kuvat. Olen huono lukemaan. Tekstissäni on kirjoitusvirheitä ja tulee aina olemaan. Yritän kuitenkin parhaani ja luen valmiin tekstin läpi vähintään kaksi kertaa korjaten havaitsemani virheet. Ulkoasulta haluan blogini olevan selkeä ja yksinkertainen. Tällä hetkellä minulla on käytössä valmis blogipohja.

Yhteistyö ja mainonta:

Teen yhteistyötä muutamien tahojen kanssa. En ole koskaan ollut vieras ajatukselle yhteistyöstä. Jos tuote tai asia on tyylini mukainen ja pidän siitä, mainostan mielelläni. En koskaan mainostaisi vain mainostamisen takia. Tykkään testata tuotteita ja kertoa niistä rehellisen mielipiteeni. Itse en pahastu, vaikka bloggarit saavat tuotteita. Jokaisella on sama mahdollisuus perustaa blogi ja saada sen tuomat etuudet. Kokeilkaa! Bloggaaminen vie yllättävän paljon aikaa ja käy välillä työstä. Omasta mielestäni aktiivinen bloggari on palkkansa ansainnut.
En tykkää isoista mainosbannereista, mutta en ole täysin niitä vastaankaan. Luen itse useita blogeja, joissa on mainoksia. Ne eivät häiritse minua. Tai ehkä joskus, jos ne hyppäävät jättikokoisina silmilleni. Ilmoitan nykyään kaikki yhteistyöpostaukset heti blogitekstin ensimmäisessä lauseessa. Kerron myös jos olen saanut jotain palkkioksi bloginäkyvyyttä vastaan. Kaikki inspiraatio postaukseni ja tuotefanitukseni ovat täysin omaehtoisia.  

Kuvat:

Otan vakavasti kuvien oikeudet. Olen kysynyt luvat kaikkiin kuviin. Otan yhteyttä ihmisiin FB:n tai sähköpostin kautta. Viimeksi kysyin Japanilaiselta taiteilijalta lupaa, julkaista kuvia hänen upeista töistään. Ärsyynnyn, jos bloggarit hutiloivat kuva-asian kanssa. Niskavillat nousevat pystyyn, kun kuvan lähteeksi annetaan Pinterest tai "oma Pinterest-taulu".  Isompien yritysten kuvat saan monesti heidän kuvapankeistaan.

Kurjat kommentit:

Olen saanut onnekseni todella vähän ikäviä kommentteja. Ne tulevat yleensä "anonyymeiltä". Kehottaisin jokaista "anonyymiä" esiintymään rohkeasti omana itsenään, ennen kun puutuu asioihin ja kertoo kärkkäitä mielipiteitä. On kohteliasta vastata minulle, kun ensin olen vastannut sinulle. Usein "anonyymi" katoaa kurjan kommenttinsa jälkeen, kuin pieru saharaan. Haha, uskomatonta, että juuri käytin tuota sanontaa. En nimittäin tykkää siitä ollenkaan.

Työhöni liittyvät asiat:

Olen erittäin tarkka työhöni liittyvien asioiden suhteen. Koska olen hoitsu ovat huuleni sinetöidyt. Se vähä, mitä joskus olen töistäni kertonut, käsittelee lähinnä omia tunteitani. Kaikki muu mahdollinen tarinassa on aina muutettua tietoa. En ikipäivänä rikkoisi vaitiolovelvollisuuttani asiakkaita ja potialita kohtaan. Tämä on minulle pyhä asia. Aamen!

Liitännäiset:

Blogin lisäksi käytän Instagrammia ja Pinterestiä. Blogillani on myös Facebook sivut. Löytöä voi seurata myös Bloglovinin, Blogilistan ja Google-lukijaraadi kautta. Linkit edellämainittuihin paikkoihin löytyvät blogisivuni ylälaidassa sijaitsevasta palkista. Klikkaamalla niiden kohdalla pääset kyseisille sivuille!

Linkit:

Nykyään yritän linkittää postauksissa käsitellyt tuotteet sinne, mistä ne löytyvät. Todella usein tulee jälkeenpäin kysymyksiä mikä tuote on kysymyksessä ja mistä sen voi ostaa. Linkit ovat kirjoitetut isoilla kirjaimilla.

Postaustahti:

Postaan paljon. Minulla on valmiita postauksia tallennettuna, joita käytän silloin kun en ehdi kirjoittamaan. Minulla ei ole minkään sortin systeemiä. Julkasen kun huvittaa. Joskus kolme postausta peräkkäin, joskus en mitään pariin päivään. En koe paineita bloggaukseni suhteen.

Vinkit:

Bloggaaminen on mukavaa puuhaa! Jos olet kiinnostunut, kokeile! Omasta mielestäni kivoimmat blogit ovat ne aidot ja rehelliset. Pyrin käsittelemään monenlaisia aiheita avoimesti. Näytän siivoa, mutta myös sotkua. Suurin osa ihmisen elämästä on arkea. Mielestäni se saa näkyä!

Nyt on sinun vuorosi! Haastan mukaan kaikki suomalaiset ja suomea ymmärtävät bloggarit. Tämä on terveelinen juttu sinulle bloggarina ja lukijoillesi. Periaatteesi selkeytyvät sinulle itsellesi ja heille!

Muutaman blogin haluaisin erityisesti vastaavan haasteeseen. He ovat:

OI MUTSIMINTTULIBERATASANNISVERKSTADENMIRDIRIIKKAANNAPOLAROIDIZED ja HYYPIÖ!

/Hei, ja aina on kiva nähdä bloggarin kasvot. Voit liittää kuvan haastepostaukseesi. Toki ymmärrän, jos et itseäsi halua paljastaa. Voit myös käyttää samoja aihepiirejä ja tekemääni pohjaa, jos haluat/

20 kommenttia

  1. Mä näin tämän haasteen, mutten lukenut sitten.
    Mä vaan just sitten harmillisesti kyselin samoja, mitä tässä sun blogissa käsiteltiin. Ei ollut tarkoitus kirjoittaa samoista asioista :S
    (sulla nyt on enemmän lukijoita kun mulla, joten toivottavasti ei käräjöidä tekijänoikeuksista)

    <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha, no nää on niin yleisiä kysymyksiä et ei täs mitää tekijänoikeuksii oo ;) haha

      Poista
  2. Kiitos haasteesta! Kopsaan pohjan, än yy tee nyt!

    VastaaPoista
  3. Oon myös joskus nähnyt lähteenä kuvan kohdalla: Google :D

    VastaaPoista
  4. Ai että kuinka mukava postaus/haaste. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos <3 Ihana, jos oot mukana! Olis niin kiva, koska nää on just puhuttavia juttuja. Terkkuja upeelle bloggarille <3

      Poista
  5. Yritän ehtiä vastailla mutta aika tosi kortilla, harmittaa kun ei blogata niin usein kuin haluais ja kun muksut nukkuu mies huutelee vierelleen, kuten nytkin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu, nou hätä <3 Tiedän tunteen kun ei ehdi

      Poista
    2. Välillä se pistää ihan vituttamaan koska haluais ja tahtois mutta ei vaan ehdi. ei voi taikoa mistään aikaa lisää. työt ja perhe haittaavat harrastusta ;)

      Poista
    3. No hätä <3 Älä ressaa....tee jos joskus kerkeet, jos et niin ei haittaa <3

      Poista
  6. Vastaukset
    1. Jes, voi kiitti kärpäselle <3 Pitää tulla lukeen <3 Mukavaa viikonloppua!

      Poista
  7. Det tog ett tag, men NU har jag postat :) Thanks, det var helt intressant att fundera över mitt bloggande!

    VastaaPoista
  8. Luin vasta tänään postauksesi, mutta aion olla mukana kunhan ehdin!

    VastaaPoista

Iloinen jokaisesta kommentista! Kiitos!

Copyright © Löytö
Design by Fearne