"Vain siksi, että olen minä"

21. lokakuuta 2014

Kids with colorful jackets

"Vain siksi, että olen minä" - haaste on Vaasan alueen bloggareiden yhteinen tempaus kiusaamista vastaan. Tänään 21.10. alueen blogeista löydät erilaisia tarinoita tästä tärkeästä aiheesta - sinua lukijani pyydän jakamaan ainakin yhden osallistuvan blogin haastetekstin. Puhutaan kiusaamisesta, välitetään ja puututaan yhdessä!

Olen onnellisessa asemassa, sillä minua ei ole kiusattu juuri koskaan. Muistan tosin, kun eräs poika pilkkasi yläasteella henkseleitäni. Hän otti kiinni punaisesta henkselistäni ja vetäisi. Henkselin nipsu irtosi ja osui huuleni yläpuolelle. Sain haavan, josta muistona on pieni vaalea arpi. Kokemus on jäänyt mieleeni. Muistan ja tunnen fiilikseni tuossa hetkessä vielä tänäänkin. Tunne oli ja on ikävä. Jos oma yksittäinen muistoni on jäänyt näin vahvasti mieleen, mitenkä olisi jos näitä tapahtumia olisi useita? 
Voin vain kuvitella, miltä tuntuu ihmisestä jota kiusataan päivittäin. Pois kiusaaminen tästä maailmasta! 

Kiusaaminen on kamalaa! Minkä takia osa ihmisistä sortuu kiusaamaan? Tämän haluaisin tietää. Teini-ikä oli minulle hankalaa aikaa. Tein tyhmyyksiä ja olin osittain mukana kaveri porukoissa, joissa osa syyllistyi kiusaamiseen. Itse olin taustalla ja muistan, kuinka yritin muuttaa tilannetta. Yritin sanoa hiljaa, että tehtäisiinkö mielummin jotain muuta. Hiljaiseksi ääneni valitettavasti jäi kaiken metelin keskellä. Jos jotuisin tilanteeseen tänään, vanhempana,  sanoisin kovaan ääneen "nyt loppui". Onneksi nykyään puututaan asiaan useammin. Asioista puhutaan ja lapsia rohkaistaan kertomaan, jos ikäviä asioita tapahtuu. 

Kotoa saadut opit muovaavat ihmisen. Opetetaan ja puhutaan lapsillemme aiheesta. Vaikka koulut tekevät omaa työtänsä asian puolesta, on koti paikka josta kaikki lähtee. Juttelen usein aiheesta omien lasteni kanssa. Olen kehoittanut olemaan kaveri kaikkien kanssa. Jokainen ihminen on arvokas ja upea. Kukaan ei saisi tulla kiusatuksi piste. Haluaisin, että jossain olisi nappi, jota painamalla kaikki kiusaaminen loppuisi. Sellaista ei valitettavasti ole. 

Puhutaan kotona, työpaikoilla ja ystäviemme kanssa aiheesta. Ennenkaikkea toivon, että jokainen tekee tahollansa hyvää ja viljelee positiivisia ajatuksia. Toivon rohkeutta, niin isoille kuin pienille, sanoa itsensä irti tilanteista, joissa toista kiusataan tai negatiivisia asioita tapahtuu. Sanotaan "ei"! "Kaikki, mitä te tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää te heille" Aamen! 

T

4 kommenttia

  1. Parin viikon takainen Ajankohtainen kakkonen joka käsitteli kiusaamista, aiheutti omantunnon kolkutuksia kun kiusatut avautuivat että moni seurasi vain vierestä puuttumatta.
    Muistan itsekin tähän sivusta seuraamiseen syyllistyneeni mutta silloin ei vain uskaltanut hypätä liekkeihin! Toisin olisi nyt!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä, se on sellanen ikä et ei uskalla :/ Terkkuja Jonnalle <3

      Poista

Iloinen jokaisesta kommentista! Kiitos!

Copyright © Löytö
Design by Fearne